Löshoppning

Jag har faktiskt löshoppat Idde några gånger, tänkte göra det snart igen för det var ett tag sedan. Idde älskar att löshoppa, första gången han gjorde det så fattade han riktigt snabbt vad det hela gick ut på. Jag har märkt att genom löshoppningen så har Idde fått mer koll på sina ben när han hoppar, han har fått snyggare hoppteknik.

Börja med att se till att du stänger alla grindar och ställen där hästen kan tänkas komma ut. Tänk på att anpassa hinderhöjden och övningarna genom hur hästen uppför sig och hur erfaren den är. Överdriv inte de första gångerna du och din häst hoppar tillsammans, i början kan det räcka med två små låga hinder och endast ta några språng.

När hästen har löshoppat några gånger kan du höja hindrerna lite och hoppa lite fler språng. Under en löshoppningsträning tycker jag det är lagom att hoppa mellan 10-15 språng och inte högre än 110. Det är något jag använder mig av och det har fungerat bra hittills på Idde. Dock har vi inte gjort det på ett tag nu men funderar på att göra det i helgen om vädret tillåter.


Jag har tyvärr ingen bild på hur Iddes hoppteknik var förut, men det
här kortet är cirka ett år gammalt och sedan det här togs har den förbättras
ännu mer. Som ni ser flackar han lite med frambenen.



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Här ofta?