Hjälptyglar

Använder ni någon form av hjälptyglar på er/era häst/hästar?

Jag använder mig av martingal men det är nästan den enda. Jag har använt mig av inspänningstyglar någon gång när jag har longerat och någon gång av gummisnodd. Vissa hjälptyglar tycker jag inte om, medans andra är verkligen hjälptyglar och lever upp till namnet medans andra känns mer som att dem finns för att få hästen att till exempel böja på nacken och halsen eller att tvinga hästen till saker.

Jag är en ryttare som gillar hästens naturliga former, att tvinga en häst att kröka på nacken och inte trampa under sig känns för mig som rent djurplågeri. Som den där grästygeln som finns, jag har själv varit med om ponnyer som inte gör annat än att trycka ner huvudet i gräset under ridturer.

Men jag tycker ändå inte den "hjälptygeln" är schysst mot hästen, det hela där handlar om uppfostran om jag får säga min åsikt. Men vissa hjälptyglar som martingal tycker jag är schyssta, speciellt inom hoppningen då många hästar kör upp huvuderna och gärna rusar.

En annan tygel jag tycker är helt okej är gramantygeln då den hjälper en att få kontroll över sin häst på ett helt annat sätt. Har man en häst som till exempel Idde som gärna kör ner huvudet och bockar och sticker iväg så hjälper den tygeln väldigt mycket, om man lär sig rida med den på rätt sätt! Man ska inte använda gramanen bara för att få ner hästen utan för rätt görning!

Vad har ni för åsikter om detta?


Här är en bild när Ems rider Chanel på graman.


Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag har martingal vid hoppning för att hon inte ska slå så värst med huvudet när hon blir taggad.



Annars tycker jag mestadels att hjälptyglar hör hemma i soptunnan. Kan man inte rida sin häst rätt utan hjälptyglar så bör man lägga pengarna på en bra tränare och lära sig.

2011-05-27 @ 15:31:17
URL: http://minfux.blogg.se/

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Här ofta?