Lastträning

Något jag har insett efter den här helgen här i Strängnäs är hur viktigt det är att lastträna sin häst, framförallt innan man ska iväg och tävla eller träna. Idde är inte lättlastad, han skulle behöva tonvis med lastträning men han är inte helt omöjligt. Sätter man en lina bakom honom så går han oftast rätt på.

Jag funderar faktiskt på att försöka spara ihop till något billigt släp så man kan börja lastträna honom då ingen i stallet har ett tillräckligt stort släp för honom. Vi vill ju komma ut mer och mer på tävlingsbanorna så då kan det vara bra om man har en häst som kan lastas.

Igår stod vi i drygt en och en halvtimme och försökte lasta Oskar när han skulle åka tillbaks till Skepptuna efter att han hade blivit lastad. En och en halvtimme stod vi ungefär sju personer åt alla håll och kanter med en bakskygg häst. Ändå har dem lasttränat en hel del den senaste tiden. Det krävs en hel del och framförallt rätt teknik med rätt häst.

Så lastträning är något jag framförallt ska försöka börja med!

Hur gör ni? Lasttränar ni eller har ni lättlastade hästar? Hur gör ni när ni lasttränar?


Idde innan han skulle lastas en gång.


Postat av: Emelie

Mina två kliver rakt på :D haha. Skulle aldrig orka med en svårlastad häst (jag har blivit bortskämd haha), rune var däremot svårlastad i början.

2011-05-29 @ 23:57:20
URL: http://semlur.blogg.se/

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Här ofta?