Halmpellet

Jag har skrivit ett liknande inlägg som detta förut men nu tänkte jag utvärdera lite eftersom vi har använt det nu i snart en månad. Det jag pratar om är då halmpellets.

I vårat stall så använder alla halmpellets då vi köper det direkt från våran stallägare. Jag tycker det känns jättekonstigt när man fyller på ströt, då det ser ut exakt som vanligt pellets och Idde äter ju pellets. Så det känns som att man bara står och öser ner mat på golvet. Haha.

Halmpelletsets fördelar är att det är väldigt lätt att mocka i, det är inte så farligt dyrt och det dammar inte.

Men halmpellets har ändå lite nackdelar i allafall vad jag tycker, det klumpas lätt och blir väldigt lätt tillplattat, vilket gör att det blir lätt hårt underlag. Så varje dag när jag mockar får jag "puffa" upp det och slå isär alla klumpar.

Är det någon av er läsare som använder eller har testat halmpellets?

Såhär ser det ut i boxen när man fyller på, man kanske inte ser så bra men det mörka i mitten är påfyllnaden.



Postat av: ellen

I "mitt" stall så använder alla halmpellets, jag älskar det. Hästarna verkar också tycka om det, dom har stått på det i ca ett halvår tror jag :P

2011-09-15 @ 18:10:32
URL: http://ellenshestliv.blogg.se/
Postat av: Tilde

Har aldrig sett det innan, funkar det bra? Är det lixom inte hårt att stå på pellets? :)

2011-09-15 @ 22:28:33
URL: http://empirebroline.tumblr.com

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Här ofta?